Het Creatieve Proces Achter Mijn Tekeningen :

In de kern van elke tekening schuilt een vonk van inspiratie, een idee dat tot leven komt in mijn gedachten. Dan zie ik meestal het eindresultaat voor me, en het is die visie die me drijft naar een vers, leeg tekenblad...

Mijn keuze is altijd het stevige Bristol papier - glad en met een degelijk gewicht, dat de perfecte basis biedt voor mijn creaties. Het is hierop dat ik mijn ideeën tot leven breng.

Eerst zet ik een kader op het papier. Ik denk hierbij steeds al aan de laatste stap, het inkaderen.  Daarna neem ik mijn vulpotlood, en ik teken zo goed als alles. Ik heb geleerd dat als ik bepaalde zaken niet genoeg uitwerk in potlood, ze een foutje kunnen veroorzaken tijdens het omlijnen met inkt. En foutjes in het proces zijn voor mij héél moeilijk om mee om te gaan... Meerdere keren heb ik een tekening kapot gescheurd omdat er iets fout ging, en dat is zonde van het werk...

De pigment tekenstiften, zijn mijn trouwe metgezellen. Variërend van 0.05 mm tot 0.8 mm, zijn ze de verlengstukken van mijn hand. Ze omlijnen en vullen de ruimte op basis van mijn visie.

Als alle omlijningen klaar zijn, begint het uitgommen. De potloodlijnen verdwijnen, waardoor de tekening op het papier komt te staan als een duidelijke uitdrukking van mijn intentie.

Voor de monstertjes, zorg ik voor de scherpte van de tanden en de diepte van de monden, zwart als de nacht. Dan volgt het "gekribbel" zoals ik het zelf graag noem: een schijnbare chaos die het typische karakter en de textuur van mijn werken tot leven brengt.

In dit stadium is het cruciaal om binnen de grenzen van het kader te blijven en om het juiste moment te vinden om te stoppen. Het is een dans op de rand van creatie en overdaad, een evenwicht dat alleen de kunstenaar kan vinden, maar dikwijls toch een moeilijke beslissing...

Zo ontstaat mijn werk, een weerspiegeling van mijn gedachten, een moment vastgelegd in de tijd. Elk lijntje draagt een stukje van mijn ziel, en ik ben blij dat mijn creaties de wereld op hun eigen unieke manier raken. Mensen die een werk van mij overnemen zijn steeds tevreden. Op hun gezicht staat steeds de blijdschap af te lezen als ik het overhandig.



Wat kan je altijd terugvinden op mijn tekeningen ?

Je hebt je misschien al eens afgevraagd wat het allemaal wil zeggen daar onderaan de tekening ? Wel, onderstaande foto geeft het duidelijk weer : 

  • Helemaal links staat het nummer van het werk, dit is een volgnummer dat ik aan mijn creaties geeft. Ik heb een boekje waarin ik noteer waar ik mee bezig ben. Zo een notitie start met het nummer.
  • Dan komt de datum. Dit is meestal de dag dat het werk begonnen werd. Soms is het enkel de maand of zelfs enkel het jaartal. Meestal doe ik dat om plaats te sparen. Het is niet altijd even mooi om een volledige datum onder een tekening te zetten. 
  • Helemaal rechts staat dan mijn naam. Ook deze kan verschillen, meestal volledig, soms enkel mijn familienaam. Ik probeer soms dingen uit...

Er zijn uitzonderingen ! 

Op de linkse foto hieronder zie je dat er geen gegevens onder de tekening te zien zijn.  En dat klopt. Als het mooier uitkomt en om de vorm niet te verstoren, zet ik soms niets onder de tekening zelf. Maar ik zet wel enkele gegevens op het passe-partout ( het schuin uitgesneden kartonpapier dat over het werk zit). Maar maak je geen zorgen, op het tekenblad zelf staat wel alles. Je ziet het op de andere foto. 

Ik doe dit dus vooral bij typische vierkante tekeningen, cirkel-tekeningen en ingekaderde kleiwerkjes. Dat zijn allemaal zaken waar een handtekening direct eronder het effect zou wegnemen van de vorm.

Artline Drawing System :

De pennen uit het Artline Drawing-systeem zijn ideale pennen voor technische tekeningen, maar ik gebruik ze gewoon om mooie tekeningen te maken. Want daarvoor zijn ze ook ideaal !  Met de wrijvingsbestendige punt kunt u met een consistente schrijfbreedte tekenen. Oké, maar je kan ook dankzij deze stevige punt meerdere lagen over elkaar zetten en dat geeft een mooi effect. Dit kan je niet met bijvoorbeeld Rotring pennen. Ook je papier gaat niet "kapot" als je meerdere keren over dezelfde zone gaat.